Uszkodzona uszczelka pod głowicą – jakie są objawy?

przez Arek Jurczewski

„Uszczelka pod głowicą do wymiany” – takie zdanie padające z ust mechanika to koszmar wielu kierowców. Jakie są o objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą i czy naprawdę jest się czego obawiać?

Najpierw ustalmy za co tak właściwie odpowiada mityczna UPG, czyli uszczelka pod głowicą. Jest to element izolacyjny umieszczony pomiędzy blokiem silnika a jego głowicą. Jej zadaniem jest głównie uszczelnienie przepływu płynu chłodniczego między poszczególnymi cylindrami oraz odprowadzanie ciepła.

Czy uszkodzona uszczelka pod głowicą to poważna awaria?

Zdecydowanie tak. Nie ma co zwlekać z jej naprawą. Silnik z uszkodzoną uszczelką pod głowicą generuje dużo więcej zanieczyszczeń, od sprawnej jednostki. Jeżdżenie z uszkodzoną UPG może również skutkować dużo poważniejszą awarią silnika. Przelewający się w niewłaściwe miejsca zimny płyn chłodniczy np. na rozgrzany blok silnika, może spowodować jego pęknięcie. Naprawa nie ograniczy się wtedy jedynie do wymiany uszczelki pod głowicą. Będzie czekała nas wymiana bloku silnika lub próby jego drucenia i łatania.

Co powoduje uszkodzenie uszczelki pod głowicą?

Głównym z powodów jest nieprawidłowe działanie układu chłodzącego, które przekłada się na zagotowanie chłodziwa, a w konsekwencji przegrzanie uszczelki pod głowicą powodując jej uszkodzenie. Za uszkodzenie uszczelki pod głowicą może również odpowiadać między innymi problem z układem paliwowym (nieprawidłowy skład mieszanki) lub błędny montaż instalacji LPG.

Uszczelka pod głowicą - silnik

Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą?

Jest ich kilka i przy okazji łatwo pomylić je z uszkodzeniami innych podzespołów. Do prawidłowej i pewnej diagnostyki uszkodzonej uszczelki pod głowicą służą zestawy wykrywające obecność dwutlenku węgla (CO2) w płynie chłodniczym. Nie są one specjalnie drogie, jeden kosztuje około 20 złotych.

Jakie objawy mogą świadczyć o uszkodzonej UPG?

  • Szlam pod korkiem wlewu oleju
  • Wysoka temperatura robocza silnika
  • Płyn chłodniczy wymieszany z olejem w zbiorniku wyrównawczym
  • Bąbelki powietrza (a dokładniej CO2) w zbiorniku wyrównawczym
  • Problemy z rozruchem
  • Wyczuwalny w środku auta zapach spalin
  • Gęsty biały dym wydobywający się z wydechu
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • Ślady oleju na filtrze powietrza
  • Zwiększona ilość oleju (a tak naprawdę oleju z płynem chłodniczym) w silniku

Czy wymiana uszczelki pod głowicą jest droga?

Tak, ale nie jest to najdroższa awaria, która może przytrafić nam się w samochodzie. Szczególnie jeżeli nasze auto jest w miarę nowe. Można próbować wymienić ją samemu, ale to czasochłonne zadanie, które wymaga wielu narzędzi. Lepiej zlecić więc taką naprawę sprawdzonemu warsztatowi i spać spokojnie. Swoją drogą – poproście mechanika, żeby przy okazji sprawdził czy nie trzeba wymienić jakichś innych części w silniku lub jego okolicy. Nie ma sensu za pół roku ponownie płacić za rozebranie połowy auta.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności