Hybrydy z manualem? Toyota patentuje nowe rozwiązanie

przez Maciek Lubczyński

Toyota na ratunek ręcznym skrzyniom biegów. Japończycy chcą opatentować rozwiązanie, które połączy manualną przekładnię z hybrydowym układem napędowym. Nietypowy system miałby znaleźć się w sportowych modelach marki.

Hybrydy Toyoty kojarzą się z oszczędnością i niezawodnością, ale na próżno szukać w nich sportowych emocji. Rozwój gamy modelowej spod znaku Gazoo Racing wymusza jednak poszukiwanie nowych rozwiązań i być może o jednym z nich mówimy w tym przypadku. Jeśli patent znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanych modelach, już za parę lat możemy doczekać się japońskich hybryd z ręczną skrzynią biegów.

Hybryda i manual

Bezstopniowa przekładnia e-CVT to jeden z kluczowych komponentów hybrydowego układu Toyoty. Z praktycznego punktu widzenia to rozwiązanie idealne – pozwala utrzymywać optymalne obroty i zwiększa efektywność napędu. Dla entuzjastów dynamicznej, sportowej jazdy… cóż, powiedzmy, że istnieją lepsze rozwiązania.

Toyota GR Sport

Od pewnego czasu, Toyota stara się dbać o klientów, którzy od samochodu oczekują raczej emocji niż niskiego spalania, a gama modeli GR ma być stale rozwijana. Nic więc dziwnego, że producent sięga po pomysły, które wydają się być niedorzeczne. Manual w hybrydzie brzmi co najmniej dziwnie, ale przypomnijmy, że Toyota testuje również możliwości zastosowania ręcznej skrzyni biegów nawet w autach elektrycznych. Prototypy na bazie Lexusów mają już za sobą testy drogowe, które „na słuch” wydają się być całkiem obiecujące. Tak, przedstawiony poniżej muł testowy ma silnik elektryczny:

Co wiemy o patencie Toyoty?

Wniosek patentowy został złożony w 2021 roku, ale jego szczegóły poznaliśmy dopiero niedawno. Sprzęgło ma być sterowane w tym przypadku komputerowo, a komendy kierowcy będą przetwarzane przez jednostkę sterującą. Ze schematów i opisów, które opublikował magazyn The Drive wynika, że kierowca będzie miał do dyspozycji kilka trybów jazdy.

Hybryda z manualem

Sprzęgło będzie mogło pracować w trybie automatycznym, czyniąc z samochodu „normalną” hybrydę z automatem. Według opisów, możliwy ma być również wybór trybu ręcznego, w którym to kierowca będzie decydował o wysprzęglaniu. Pytanie brzmi – czy da się stworzyć (nomen omen) hybrydę dwóch rodzajów skrzyni biegów, która da naturalne wrażenia z jazdy?

Toyota śmiało poczyna sobie na rynku aut sportowych

Wszystkie te wysiłki mają rzecz jasna na celu przyciągnięcie uwagi samochodziarzy – jeśli opatentowane rozwiązanie pojawi się w seryjnie wytwarzanych autach, z pewnością nie zobaczymy go w hybrydowym Yarisie czy Corolli Cross. No, chyba że w modelach z serii GR. Toyota już od dobrych kilku lat prowadzi ofensywę na rynku aut sportowych i, jeśli wierzyć słowom przedstawicieli koncernu, nie zamierza się na tym polu zatrzymywać. Docelowo, prawie cała gama modeli osobowych ma doczekać się rasowych odmian sygnowanych logo Gazoo Racing. Jeśli plan się powiedzie, na przeszkodzie w poszukiwaniu emocji nie stanie nawet elektryfikacja.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności