Renault ma szeroką gamę aut modyfikowanych. Jedną ze specjalnych zabudów jest wersja przystosowana do przewożenia osób niepełnosprawnych wykonana przez firmę Gruau, która bazuje na Renault Trafic. Sprawdziliśmy ją.
W testowanym egzemplarzu Renault Trafic zamontowany został silnik 2.0 dCi legitymujący się mocą 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego, sprzężony z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Nie jest to najwygodniejsza konfiguracja. Renault ma w swojej gamie również skrzynie automatyczne EDC, które wyręczają nas z machania prawą ręką w okolicy dźwigni zmiany biegów. Testowa specyfikacja ma jednak swoje plusy, m.in. elastyczność (wbrew pozorom nie brakuje jej mocy) oraz ekonomia – w trasie spokojnie zamkniemy się w 7 litrach na setkę, a w mieście powinniśmy zobaczyć na komputerze pokładowym informacje o spalaniu rzędu 8 litrów na każde przejechane 100 kilometrów.
Renault Trafic w testowanej konfiguracji to wersja 9-osobowa w konfiguracji miejsc 3-3-3. Z przodu znajduje się osobny fotel kierowcy oraz kanapa dla dwóch osób, której niestety brakuje regulacji pochylenia siedzenia, a miejsce środkowe należy traktować raczej jako awaryjne (lub dla bardzo drobnej osoby). Pozostałe rzędy to klasyczne kanapy 3-osobowe z podłokietnikami, regulacją pochylenia oraz osobnymi nawiewami. Dodatkowym atutem w Renault Trafic jest bardzo prosty system montażu tylnych kanap, dzięki któremu w dwie osoby w ciągu kilku minut możemy je zdemontować i zwiększyć przestrzeń ładunkową Trafica.
Podróżowanie Trafikiem jest wygodne zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Siedzenia są nieźle wyprofilowane, auto dobrze wybiera nierówności, prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Znajdziemy w nim masę schowków oraz uchwytów na napoje, które doceni każdy podróżujący tym samochodem.
Nie do końca można jednak docenić działanie systemu multimedialnego, który średnio radzi sobie z Apple CarPlay i Android Auto. Potrafi się przycinać, a czasami występują problemy z parowaniem.
Dobra starczy tego rozwodzenia się nad oczywistościami – testów Trafica w internecie są dziesiątki, o ile nie setki. Przejdźmy do konkretów, czyli zabudowy stworzonej przez firmę Gruau, której zadaniem jest ułatwienie życia osobom niepełnosprawnym.
Z zewnątrz wielu zmian nie ma. Egzemplarz wyróżnia tak naprawdę tylko emblemat producenta na tylnej klapie (Gruau) oraz dodatkowe kierunkowskazy zamontowane w tylnej części dachu, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa. Podczas wjeżdżania czy wyjeżdżania osoby na wózku z auta skrzydła drzwi mogą zasłaniać standardowe kierunkowskazy. Te na górze widoczne są cały czas.
We wnętrzu zmian jest więcej. Przestrzeń ładunkowa wyposażona została w szyny montażowe. Do jednej z nich przyczepia się najazdy pozwalające na łatwe wjechanie oraz zjechanie z wysokości samochodu. W zależności od zapotrzebowania są one regulowane, dzięki czemu można dopasować pochylenie do terenu, na którym odbywa się cała operacja. Po zdemontowaniu najazdy mocowane są po bokach przestrzeni ładunkowej na specjalne klipsy, dzięki którym nie jeżdżą swobodnie po całym samochodzie, a podczas stłuczki czy wypadku pozostaną na swoim miejscu.
Do pozostałych dwóch szyn montowane są specjalne haki, do których mocuje się pasy transportowe pozwalające na bezpieczne przymocowanie wózka na czas transportu tak, aby stał on pewnie i stabilnie.
Cennik Renault Trafic z zabudową Gruau
Ceny Trafica Grand Pack Clim w wersji osobowej startują od 157 850 zł za wersję z silnikiem o mocy 110 KM. Testowana wersja wiążę się z dopłatą rzędu 2000 zł. Z kolei decydując się na automatyczną skrzynię biegów, z portfela wyjąć musielibyśmy dodatkowe 13 150 zł i zapłacić łącznie 173 000 zł. W przypadku wersji ze skrzynią EDC możliwe jest zwiększenie mocy o dodatkowe 20 koni mechanicznych za 2000 zł – po 100 zł za każdego konia mechanicznego.
Cena zabudowy firmy Gruau przeznaczonej do przewozu osób niepełnosprawnych zależna jest od wybranej przez zamawiającego konfiguracji. Za widoczną na zdjęciach zapłacimy około 12 000 zł netto. Da się to zrobić jeszcze taniej rezygnując z części udogodnień, ale da się również drożej – np. montując windę. Maksymalnie doposażona wersja zabudowy to wydatek rzędu nawet 40 000 zł netto.
Dane techniczne Renault Trafic Blue dCi 150
Typ silnika: | R4 |
Paliwo: | Olej napędowy |
Pojemność skokowa (cm3): | 1997 |
Liczba zaworów: | 16 |
Rodzaj wtrysku: | Common rail + t urbosprężarka o zmiennej geomet rii |
Moc maksymalna (KM): | 150 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm): | 350 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 178 |
Skrzynia biegów: | manualna, 6-biegowa |
Napęd: | FWD |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km): | 7,7 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 80 |
Liczba miejsc: | 9 |
Długość (mm): | 5480 |
Szerokość (mm): | 2312 |
Wysokość (mm): | 1974 |
Rozstaw osi (mm): | 3498 |
Rozstaw kół przód/tył (mm): | 1616/1413 |
Długość przedniego zwisu (mm): | 1014 |
Długość tylnego zwisu (mm): | 968 |
Prześwit (mm): | 207 |
Hamulce przód/tył: | tarcze wentylowane/tarcze pełne |