Polskie Solarisy pojechały do Oslo. Rekordowy kontrakt na 183 przegubowe autobusy

przez Maciek Lubczyński

Jeśli istnieje producent elektrycznych pojazdów, z którego Polacy mogą być dumni, to z pewnością jest to Solaris. Autobusy z polskiej fabryki pojechały do Oslo. W ramach rekordowego kontraktu, na ulice stolicy Norwegii wyjechało 183 Solarisy Urbino 18,75 electric.

Oslo ma ambicje, by zostać pierwszym miastem ze 100% bezemisyjnym transportem publicznym. W drodze do realizacji tej wizji, Norwegowie zostawili trochę pieniędzy w polskim Solarisie. Polskie autobusy pojechały do stolicy Norwegii i zasilą flotę przewoźnika Unibuss AS. Flota 183 przegubowych Solarisów Urbino będzie stacjonowała w nowo powstałym obiekcie w Stubberud w Oslo.

Elektryczne Solarisy w Oslo

Przegubowe Urbino 18,75 electric zostaną skierowane na najbardziej zatłoczone linie w Norwegii: 20, 21, 37 i 31, z których każdego dnia korzysta blisko 150 000 osób. To dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowców, bo pojazdy w specyfikacji dostosowanej do potrzeb norweskiego przewoźnika mogą pochwalić się naprawdę bogatym wyposażeniem.

Solaris Urbino 18,75 electric

Jako Unibuss AS jesteśmy naprawdę zadowoleni z dostawy autobusów do tego imponującego projektu, który jest dla nas prawdziwym kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia naszego celu: posiadania w 100% elektrycznych autobusów miejskich w naszej flocie do połowy 2025 roku. Solaris wykonał gruntowną i solidną pracę (…) i to w bardzo wymagającym środowisku łańcucha dostaw. Teraz liczymy na to, że lokalny norweski zespół Solaris Norge będzie utrzymywał i serwisował autobusy w doskonały sposób, ponieważ mamy przed sobą kolejne 12 lat współpracy. Nie mogę się doczekać!”

powiedział Henrik Anderberg, dyrektor techniczny Unibuss AS.

Solaris Urbino 18,75 electric – moc i wyposażenie

Jakie parametry mają polskie autobusy, które wyjadą na ulice Oslo? W porównaniu do elektrycznych samochodów osobowych, wrażenie z pewnością robi pojemność baterii. Odpowiedni zasięg, nawet w zimowych warunkach ma gwarantować aż 520 kWh zmagazynowanej energii. Ładowanie odbywa się przy pomocy złączy typu plug in. Centralny silnik trakcyjny ma moc 240 kW, co przekłada się na nieco mniej imponujące 326 KM. Długość pojazdów wynosi 18,75 m, czyli o 75 cm więcej niż w standardowym przegubowym modelu marki Solaris. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych, przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących.

Solaris Urbino 18,75 electric - wnętrze

Wyposażenie, o którym była mowa na początku, obejmuje m.in. system kamer 360 stopni, który pozwala podejrzeć pozycję autobusu z lotu ptaka, czujnik deszczu i zmierzchu, system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz ciekawostkę, specyficzną dla tego zamówienia. Jak czytamy w informacji prasowej, e-busy zostały wyposażone w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, związany m.in. z zastosowaniem dodatkowej izolacji ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, podwójnych szyby boczne, a także mat grzewczych zamontowanych w podłodze w obszarze drzwi wejściowych. Urbino 18,75 electric jest ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.

Solaris na świecie

Choć zamówienie 183 autobusów to imponujący kontrakt, polska firma od lat dobrze radzi sobie na światowych rynkach. Solarisy możemy spotkać w ponad 700 miastach w 34 państwach w Europie, Afryce oraz Azji.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności