Auta elektryczne nie lubią niskich temperatur, jednak nie oznacza to, że nie nadają się do zabawy na śniegu! Jest wręcz przeciwnie, bo wysoki moment obrotowy dostępny na zawołanie sprawia, że „latanie bokiem” staje się jeszcze łatwiejsze. Skoda Enyaq RS iV udowodniła to na zamarzniętym jeziorze w Szwecji, zaliczając najdłuższy, nieprzerwany drift na lodzie – tak elektryczny SUV wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa!
Moje pierwsze spotkanie z elektryczną Skodą Enyaq iV miało miejsce ubiegłej zimy, gdy przy temperaturze poniżej zera wybrałem się w podróż z Warszawy do Kielc. Widząc, jak szybko przy wyższych prędkościach kurczy się poziom naładowania baterii, zdałem sobie sprawę, że zimą o deklarowanym przez producenta zasięgu można zapomnieć. Na szczęście samochody elektryczne świetnie sprawdzają się w sportach zimowych tj. driftowanie na zamarzniętym jeziorze Stortjärnen w pobliżu Östersund w Szwecji.
Skoda Enyaq RS iV wpisała się do Księgi Rekordów Guinnessa
Dziennikarz motoryzacyjny Richard Meaden za kierownicą elektrycznej Skody Enyaq RS iV, zaliczył „Najdłuższy, nieprzerwany drift pojazdu na lodzie”. Auto w kontrolowanym poślizgu udało mu się utrzymać przez ponad 15 minut, pokonując w tym czasie prawie 7,5 kilometra. Tym wyczynem, wraz z czeskim SUV-em, wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa.
Jednocześnie ustanowił także drugi rekord w kategorii „Najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”. Rekord został ustanowiony w obecności sędziego „GUINNESS WORLD RECORDS” i międzynarodowego sędziego driftingu Davida Kalasa. Liczne próby z różnymi kombinacjami opon, wykonane w celu osiągnięcia driftu perfekcyjnego, to aż 18 godzin ćwiczeń w ujemnych temperaturach.
Do tego rekordu potrzebowali specjalnych opon
W trakcie rekordowego przejazdu elektryczna Skoda Enyaq RS iV okrążyła or driftowy 39 razy w 15 minut i 58 sekund. Maksymalna prędkość auta wyniosła 48,69 km/h, a najmniejsza 31,64 km/h. Do osiągnięcia tego rekordu samochód został ubrany w specjalne gumy. Z przodu na 20-calowych felgach znalazły się pochodzące od Michelin opony Däckproffsen (245/35 R20), które miały 600 pięciomilimetrowych kolców, co przełożyło się na jeszcze lepszą trakcję i sterowność na zamarzniętej, pozbawionej przyczepności powierzchni. Z tyłu natomiast znalazły się opony Nokian Hakkapelitta (255/45 R20) z 300 dwumilimetrowymi kolcami na całej powierzchni.
Skoda Enyaq RS iV – osiągi, bateria, zasięg
Elektryczna Skoda Enyaq RS iV jest napędzana przez dwa silniki elektryczne (po jednym na oś), których łączna moc wynosi 299 KM i 460 Nm – to na suchej nawierzchni pozwala na osiągnięcie pierwszej „setki” w 6,5 sekundy. Z kolei akumulator o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) wystarcza – według deklaracji producenta – na przejechanie nawet 500 km na jednym ładowaniu.