Renault Master trzeciej generacji poznaliśmy 12 lat temu – najwyższa pora, by następca odbił kartę na zakładzie i zaczął swoją zmianę. Francuzi pracują nad zupełnie nową generacją busa, który dał się poznać jako oszczędny i solidny kompan w pracy. Busiarze mają na co czekać – Sprinter, Crafter, Transit i Ducato zyskają zupełnie nowego konkurenta.
Samochody użytkowe to dla Renault bardzo ważna część biznesu. Master przez lata święcił triumfy w kategorii aut dostawczych, a jego zalety sprawiają, że nawet po 12 latach jest często wybierany przez klientów, którym zależy na tym, żeby bus latał tanio i możliwie bezawaryjnie. Nowa generacja Mastera może być już tuż za rogiem – intensywne testy w zimowych warunkach trwają, a zamaskowany prototyp został uwieczniony na zdjęciach – czego możemy się spodziewać?
Renault Master czwartej generacji
Nadchodzący Master ma być zupełnie nową konstrukcją. Na to, że inżynierowie zaczynali od czystej kartki wskazują istotne zmiany widoczne z boku – szyna drzwi przesuwnych zmieniła położenie względem obecnego modelu, a linia szyb jest poprowadzona nieco inaczej. Te elementy nie zmieniają się wraz z liftingami, zatem zupełnie nowy wygląd zwiastuje najprawdopodobniej zastosowanie nowszej platformy. Nowa konstrukcja była niezbędna również po to, by opracować konkurencyjną wersję elektryczną – obecny w gamie Master E-Tech electric, pod względem większości parametrów wyraźnie odstaje np. od Forda E-Transita. Zasięg, osiągi i ładowność elektrycznego Mastera mają zdecydowanie poprawić się w nadchodzącej, czwartej generacji.
Nowe silniki, nie tylko spalinowe
Alternatywne paliwa są w Renault przedmiotem sporego zainteresowania, dlatego nadchodzący Master może zaskoczyć w kwestii dostępnych rodzajów silników. O tym, że Francuzi poważnie traktują nie tylko prąd, ale i wodór, świadczą m.in. koncepcyjny Master H2-Tech, którego poznaliśmy w 2021. Oprócz takich nowinek, w gamie z pewnością znajdą się stare, dobre diesle. Na razie zbyt wcześnie, by mówić o konkretnych wersjach, ale nie będzie to szczególnie zaskakujące, jeśli producent zastosuje znane z obecnego modelu jednostki wysokoprężne.
Z kim powalczy nowy Master?
Pomimo długiego stażu, Renault Master III bardzo dobrze radzi sobie na rynku LCV. Gdy nowa generacja ujrzy światło dzienne, będzie to zdecydowanie najnowsza konstrukcja na rynku. Sprinter został zaprezentowany w 2018, a Crafter w 2016 roku. Transit doczekał się liftingu, ale konstrukcyjnie pamięta rok 2012, za to Ducato to już w ogóle samochód z innej epoki – debiut obecnej generacji odbył się w 2006 roku.
Testy zamaskowanego egzemplarza trwają, ale trudno powiedzieć, kiedy możemy spodziewać się rynkowej premiery. Na tę chwilę, niepotwierdzone informacje mówią o czwartym kwartale 2023 roku.