Wszystko wskazuje na to, że punkty karne znowu będą ważne tylko przez rok. Przyjęta przez Senat nowelizacja dotycząca przewozów takich jak Bolt czy Uber zawierała „niespodziankę” w postaci zmian w punktach karnych. Powrócą również kursy redukujące liczbę punktów.
Rząd PiS po cichu wycofuje się ze zmiany, którą wprowadził w zeszłym roku. Zasady przyznawania punktów karnych częściowo wrócą do tych, które obowiązywały przed 2022. Oznacza to m.in. skrócenie ważności punktów na koncie kierowcy i powrót specjalnych kursów, za pomocą których nieprzepisowi kierowcy będą mogli zmniejszyć liczbę punktów nawet o połowę. O połowę.
Punkty karne będą ważne przez rok
Eksperci wypowiadali się o zaostrzonych regułach bardzo przychylnie, a policja chwaliła nowe zasady przyznawania punktów, tłumacząc spadek liczby ofiar na drogach właśnie tymi zmianami. Rząd wycofuje się jednak z opracowanych przez siebie zasad, a odpowiednie zapisy znalazły się w… nowelizacji dotyczącej przewozów „na aplikację” takich, jak Bolt czy Uber.
Nowelizacja wyszła z Sejmu i trafiła do Senatu. Jego członkowie opowiedzieli się za nowelizacją i została ona przyjęta po poprawkach. Teraz trafi na biurko Prezydenta, co każe sądzić, że jej los jest już przesądzony.
Zmiany w przepisach – punkty karne
Przepisy, które weszły w życie 17 września 2022 roku, przestaną obowiązywać. Oznacza to, że punkty karne będą ważne przez rok, a nie dwa lata. Wygląda jednak na to, że czas ten nadal będzie liczony od momentu uiszczenia mandatu. Nie zmieni się również taryfikator, w którym aż 21 wykroczeń wiąże się z przyznaniem 15 punktów karnych. Wystarczy odrobinę się postarać, by stracić prawo jazdy za jednym zamachem.
Kursy redukujące liczbę punktów karnych
Powrócą również kursy dla tych, którzy potrzebują zmniejszyć liczbę punktów karnych. Skorzystać z nich mogą kierowcy przynajmniej z rocznym stażem. Zabawne jest podejście ustawodawcy do skuteczności tych kursów – fakt, że można w nich uczestniczyć raz na pół roku wskazuje na to, że jest to nic innego jak maszynka do redukowania liczby punktów – nie ma tu mowy o żadnej praktycznej reedukacji, bo jaki inny sens miałoby dopuszczanie tego samego kierowcy do tego samego kursu, co 6 miesięcy?
Senat przyjął z poprawkami nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
— Senat RP 🇵🇱 (@PolskiSenat) May 11, 2023
🟢Za: 93
🔴Przeciw: 0
⚪️Wstrzymało się: 0
Ustawa przyjęta w Senacie
Opisane wyżej zmiany zostały niejako ukryte w pakiecie zmian dotyczących przewozu osób. PiS nie chce się zbyt mocno chwalić kontrowersyjnymi, z punktu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmianami. Czego dotyczyła cała reszta nowelizacji?
Pośrednicy w przewozach na aplikację (czyli m.in. Bolt czy Uber) zyskają nowe obowiązki. Firmy będą musiały weryfikować tożsamość kierowców, którzy chcą wozić pasażerów. Szoferzy przed rozpoczęciem pracy będą musieli stawić się w firmie osobiście, a pośrednicy zajrzą w dokumenty i zrobią zdjęcie świeżo upieczonemu kierowcy. Wśród dokumentów, które będą weryfikowane jest m.in. prawo jazdy czy zaświadczenie o niekaralności.