Ktoś tu poczuł zbliżające się wybory. Zgłoszona przez posła PiS poprawka do ustawy dotyczy punktów karnych i ma przywrócić zasady sprzed września 2022 roku. Oznacza to m.in. powrót kursów reedukacyjnych i skrócenie czasu ważności punktów karnych.
Punkty karne po staremu? Taką zmianę proponuje PiS. Wirtualna Polska opisała zgłoszone przez posła Jerzego Polaczka poprawki do procedowanej ustawy. Zgodnie z nimi czas „ważności” punktów karnych miałby zostać skrócony z dwóch lat do roku, a kursy redukujące liczbę punktów miałyby powrócić do WORD-ów. Oznacza to de facto powrót do zasad sprzed września 2022 roku. Dziennikarze WP sugerują również, że choć formalnie to Jerzy Polaczek zgłosił poprawki, ich prawdziwym autorem jest Kancelaria Premiera.
Punkty karne – nowe zasady ważniejsze niż bezpieczeństwo?
Zmiany, które weszły w życie 17 września 2022 roku nie spodobały się kierowcom. Oprócz tego, że punkty karne są dziś ważne przez 2 lata, to ten czas liczy się od momentu uregulowania kary, a nie od chwili popełnienia wykroczenia. Kolejną sprawą jest brak możliwości zredukowania liczby punktów poprzez uczestnictwo w specjalnych kursach, organizowanych przez WORD. Proponowane zmiany, przywracające częściowo sytuację sprzed roku to krok, który ma spodobać się kierowcom i trudno uwierzyć, by ten ruch nie miał związku z jesiennymi wyborami. Zwłaszcza, że coraz więcej danych wskazuje na to, że surowsze przepisy oznaczają poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.
Nowe zasady punktów karnych jeszcze przed wyborami
Poprawka nr 3, o której mowa, została przyjęta w pierwszym czytaniu do ustawy o kierujących pojazdami. Sama ustawa miałaby wejść w życie w trzy miesiące od momentu ogłoszenia, co oznacza, że stałoby się to jeszcze przed wyborami. Czy PiS liczy na to, że tym ruchem zyska przychylność kierowców? Nie wiem, choć się domyślam.
Wiele wskazuje na to, że punkty karne będą więc przyznawane „po staremu”, a kierowcy, którym zdarza się popełniać wykroczenia, będą mogli na własny koszt zredukować liczbę punktów na specjalnych, prowadzonych w formie stacjonarnej, kursach. Uczestnictwo w specjalnych zajęciach będzie obwarowane pewnymi zasadami (np. będzie możliwe tylko po uiszczeniu grzywny, a kierowca nie będzie mógł przystępować do kursu częściej niż raz na pół roku), ale sama dostępność tego typu rozwiązania może ponownie zachęcić do nieco szybszej jazdy. Powiedzieć o tej zmianie „kontrowersyjna” to mało, bo choć wysokie mandaty i surowsze zasady punktowania wykroczeń mogą nam się nie podobać, statystyki sugerują, że takie prawo przynosi pozytywne skutki.
Liczba ofiar na drogach maleje
W ubiegłym roku na polskich drogach (pierwszy raz w historii) liczba ofiar wypadków drogowych spadła poniżej 2 tysięcy. W 2022 roku wskutek wypadków zginęło 1896 osób, czyli aż o 15,9 % mniej niż w 2021. Niedawno przytaczaliśmy również dane dotyczące Wielkanocy 2023. Te również były korzystniejsze (czyt. mniej tragiczne) niż w roku 2022.