Polacy pojadą na Dakar Classic. Widzieliśmy Toyotę, którą powalczą na bezdrożach

przez Maciek Lubczyński

Dakar Classic to okazja, by klasyczne, kultowe terenówki powróciły do rywalizacji w najtrudniejszym rajdzie świata. Odwołująca się do korzeni kategoria przyciąga zawodników od kilku lat, a edycja 2024 będzie szczególna. Po raz pierwszy w klasycznym Dakarze wystartuje bowiem polska załoga!

Polacy pojadą na Dakar Classic, a odpowiedzialni za to przedsięwzięcie będą zdecydowanie nieprzypadkowi ludzie. Polska załoga w klasycznej Toyocie czyli Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński pojadą w wyjątkowej kategorii kultowego rajdu już w styczniu. Zyskująca na popularności klasa z roku na rok przyciąga coraz więcej zawodników.

Dakar Classic Land Cruiser 8

Dakar Classic 2024 z polską załogą

Nie ma innego auta, którym Michał Horodeński mógłby wystartować w klasycznym Dakarze. Szef zespołu Toyota Team Classic od lat jest zaangażowany w promowanie marki i pielęgnowanie jej sportowego dziedzictwa. W 2020 roku, Michał za kierownicą Land Cruisera 155 Grupy T2 zdobył tytuł wicemistrza Polski i Europy Centralnej, a na koncie ma starty również w Barbórce czy Historycznych Mistrzostw Polski. Na Dakar Classic pojedzie w załodze z pilotem i przyjacielem Arkadiuszem Sałacińskim. W ekipie znaleźli się również Dawid Smółka i Katarzyna Smółka – druga załoga. Auto przygotowane zostało z kolei przez Piotra Sołtysa z Solter Motorsport. Samochodowi warto przyjrzeć się zresztą nieco dokładniej.

Dakar Classic Land Cruiser 2

Toyota Land Cruiser na Dakar Classic 2024

Auto, które widzicie na zdjęciach to klasyczny, ale mocno zmodyfikowany Land Cruiser HDJ80. Nawet, gdyby związek Toyoty i Michała nie był tak silny, z wyborem tego modelu raczej nikt by nie dyskutował. W ubiegłorocznej edycji rajdu ponad 1/3 stawki startowała właśnie Land Cruiserem. Spośród 123 załóg aż 42 stanowiły terenowe Toyoty.

Dakar Classic Land Cruiser 1

Samochód zespołu Toyota Team Classic łączy seryjne komponenty z rozwiązaniami skonstruowanymi zupełnie od podstaw. Dość powiedzieć, że pod maską pracuje w dużym stopniu seryjna jednostka, ale całkowita długość auta… jest o 20 cm mniejsza od seryjnego wozu! Można powiedzieć, że Solter Motorsport przygotował rajdówkę szytą na miarę. Ze słów szefa firmy wynika, że została ona opracowana z „dużym zapasem”. Oznacza to po prostu, że zniesie naprawdę bezwzględne warunki i jest gotowa na najtrudniejsze wyzwania.

Dakar Classic Land Cruiser 4

Land Cruiser HDJ80

Fabryczny diesel o pojemności 4,2 ma teraz 215 zamiast 170 KM. Imponujący jest za to moment obrotowy, który wzrósł z 380 do 650 Nm. Oryginalna pozostała tu m.in. skrzynia biegów z reduktorem. Skrócone nadwozie poprawia właściwości terenowe, a zawieszenie opracowane według założeń Piotra Sołtysa nie jest pozbawione elementów wspólnych z tym, które wyróżniało tegorocznego „zwycięzcę” Dakaru – edycję 2023 wygrała bowiem załoga Serge Mogno/Florent Drulhon jadąca żółtym Land Cruiserem HDJ80.

Dakar 2024 już w styczniu

Auto polskiej załogi ma za sobą już testy i start w Baja Poland. Obiecująca zapowiedź przed najtrudniejszym rajdem świata każe mocno trzymać kciuki. Moment próby nadejdzie już w styczniu. Przyszłoroczna edycja Dakaru, rozgrywana w Arabii Saudyjskiej, wystartuje 5. stycznia.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności