Peugeot Inception Concept to pokaz możliwości Peugeota i studyjny samochód, który ma zapowiadać przyszłość francuskiej marki. Zamiast kierownicy jest tu „urządzenie do prowadzenia”, a szyby zostały pokryte powłoką, której NASA używa w wizjerach kosmicznych skafandrów.
Na targach CES w Las Vegas nie zabrakło również Peugeota. Francuzi postanowili zaprezentować swoją interpretację samochodu przyszłości, a w jego rolę wcielił się studyjny Peugeot Inception Concept. Elektryczny napęd, oszałamiające osiągi, imponujące przeszklenia i kosmiczne technologie to najkrótszy opis 5-metrowego sedana, który zdradza, jak będą wyglądały nadchodzące modele marki.
Peugeot Inception Concept – dane techniczne
Ten samochód nie wyjedzie nigdy na drogi, ale producent chwali się parametrami i osiągami. Są to oczywiście tylko teoretyczne dane. Zasięg modelu miałby wynosić 800 km – wszystko dzięki akumulatorowi o pojemności 100 kWh i zużyciu energii na poziomie zaledwie 12,5 kWh/100 km. Miałaby to być zasługa aerodynamicznego nadwozia, którego wysokość wynosi tylko 1,34 m. Peugeot chwali się również przyspieszeniem do setki w czasie poniżej 3 sekund i 5-minutowym ładowaniem, które dzięki 800-woltowej architekturze, miałoby zapewnić dodatkowe 150 km zasięgu.
Nie ma tu tradycyjnej kierownicy
Peugeot już od pewnego czasu sporo uwagi poświęca kierownicy, a konkretnie – miniaturyzacji tego elementu. W Inception Concept znalazło się coś, co go przypomina, choć, jak przyznają przedstawiciele marki, należy to traktować raczej jako „urządzenie do kierowania”. Prostokątny przyrząd o nazwie Hypersquare to wielofunkcyjny wolant, którym możemy obsługiwać system multimedialny. Nie jest on mechanicznie połączony z kołami, a sterowanie pojazdem odbywa się w 100% „by wire”, czyli cyfrowo. Jak na nowoczesny koncept przystało, prowadzenie pojazdu przez kierowcę jest i tak mocno opcjonalnie, bo Peugeot chwali się, że w przypadku tego modelu, mamy do czynienia z autonomią czwartego stopnia, w której kierowca jest obecny w pojeździe i może przejąć prowadzenie, ale w praktyce w większości drogowych warunków nie musi tego robić.
Peugeot Inception Concept – wnętrze
Dostęp do kokpitu zapewniają szeroko otwierane drzwi i nadwozie pozbawione słupka B. Ekologiczne materiały wypełniają kabinę, która jest praktycznie zupełnie pozbawiona fizycznych guzików, przycisków i pokręteł. Podłoga jest oczywiście zupełnie płaska, a dla pasażerów i kierowcy przewidziano 4 miejsca. Mimo potężnego przeszklenia, wnętrze ma być dobrze odizolowane od ciepła lub zimna – wszystko dzięki powłoce stosowanej m.in. w wizjerach kosmicznych skafandrów.
Taka jest przyszłość marki Peugeot
Oczywiście, koncepcyjne samochody to nic innego jak pokaz fantazji i możliwości czyli krótko mówiąc przechwałki. Peugeot zapowiada jednak przyspieszenie prac nad elektryfikacją gamy – do 2025 roku na rynku ma się pojawić aż pięć elektrycznych modeli francuskiej marki. Warto przypomnieć też, że Peugeot ma całkiem chlubną tradycję przenoszenia rozwiązań z aut studyjnych do modeli produkcyjnych. W końcu i-Cockpit też był kiedyś tylko futurystyczną wizją wnętrza przyszłości.