Zdaniem wielu, Peugeot 408 to najlepiej wyglądający model marki od lat. Efektowne linie i „kocie” akcenty łączą się tu z bezsprzecznymi zaletami. Gdzie jest haczyk? Oczywiście – w cenniku. Nie chodzi jednak tylko i wyłącznie o dość wysoką cenę zakupu.
Spis treści
Peugeot uznał, że w gamie modelowej brakuje auta plasującego się pomiędzy kompaktowym 308, a znacznie większym i poważniejszym 508. Naturalnie padło na oznaczenie 408, a Francuzi zdecydowali, że nic nie uzasadni rynkowej obecności tego modelu, jak zrobienie z niego crossovera w stylu coupe. Efekt prac jest, mówiąc wprost – znakomity. Samochód naprawia błędy mniejszego brata i pozostaje przy tym praktyczny. Większy prześwit i wymiary nie odbiły się z kolei na zwinności auta. Ideał? Nie do końca. Oprócz wysokiej ceny, można kręcić nosem na to co widzimy w cenniku. Nie chodzi wyłącznie o cenę samego auta. W porównaniu do 308, gama silnikowa została nieco uszczuplona.
Peugeot 408 – za manualem nie tęsknimy, ale diesla tu po prostu brakuje
Crossover jest większy i nieco wygodniejszy od modelu 308, dzięki czemu lepiej nadaje się do podróżowania na długie trasy. Ci, którzy ostrzą sobie zęby na nowoczesnego, oszczędnego diesla, muszą jednak obejść się smakiem. W gamie 408 nie ma jednostki 1.5 BlueHDI. W ofercie znalazły się tylko benzynowe silniki 1.2 o mocy 130 KM i hybrydy plug-in – 180 i 225-konna. Przekładnia jest tylko automatyczna i o ile po ręcznej skrzyni raczej nikt płakać nie będzie, tak brak dieselka jest nieodżałowaną stratą.
Choć braku szerszej gamy silników trochę szkoda, to trzeba też uczciwie przyznać, że 130-konny motor, który pracuje pod maską testowanego auta, będzie zupełnie wystarczający dla większości kierowców. 10,4 s do setki nie robi może wrażenia, a przyspieszanie od 120 km/h do 140 km/h trwa wieki, ale elastyczność i miejska zwinność nie budzi tu zastrzeżeń. Sytuacja z pewnością zmienia się po załadowaniu bagaży i pasażerów. Bazowa jednostka w autostradowo-wakacyjnych warunkach może być zbyt słaba.
Tradycyjnie już, muszę ponarzekać na 8-stopniowy automat. Skrzynia, która z dieslem dogaduje się znakomicie, w połączeniu z 3-cylindrowym silnikiem 1.2 gubi płynność działania i poszarpuje. Nie inaczej jest w 408.
Peugeot 408 1.2 PureTech – spalanie
Dobra wiadomość jest taka, że w miejskich warunkach, benzynowy silnik nie jest paliwożerny. Spalanie Peugeota 408 w bazowej wersji silnikowej to niespełna 7,5 l/100 km w mieście i około 7 l/100 km w trasie. Oczywiście jazda „na wynik” pozwala zejść z poziomem zużycia jeszcze niżej. Wyniki z piątką z przodu również się zdarzają – trzeba jeździć bardzo płynnie i spokojnie. Ostatnie, ósme przełożenie jest z kolei na tyle długie, że w trasie praktycznie nie słychać silnika.
Wyrafinowany jak na Peugeota przystało
Nie sposób odmówić nowym Peugeotom stylu, a oprócz udanego projektu wnętrza, cieszy niezła jakość wykończenia. Materiały zostały zmontowane starannie, dzięki czemu podczas jazdy nie męczą żadne niepożądane odgłosy. Na tunelu środkowym zastosowano matowe, odporne na zarysowania plastiki, a ilość tworzywa piano black jest stosunkowo niewielka.
Tak, jak w Peugeocie 308, mamy tu miękkie wykończenie boczków drzwi z przodu i twarde z tyłu. Choć 408 niełatwo przyporządkować do istniejącego segmentu, takie detale podkreślają, że wywodzi się on wprost z klasy aut kompaktowych. Ekrany systemu multimedialnego i cyfrowych zegarów mają wysoką rozdzielczość, fotele są bardzo wygodne, a wyciszenie znacznie lepsze niż w większości porównywalnych aut. Na YouTube pokazywałem, jak grube szyby boczne ma nowy Peugeot.
Peugeot 408 jest wyraźnie większy od 308
Ten model ma być czymś więcej niż kompaktem na szczudłach. Doskonale świadczą o tym wymiary – auto jest o 5 centymetrów dłuższe od modelu 308 w wersji SW, a szerszy rozstaw osi przełożył się na znacznie bardziej przestronną tylną kanapę. Największa, w mojej opinii, wada 308 została więc wyeliminowana. W końcu nie ma tu uczucia klaustrofobii w drugim rzędzie siedzeń, a mimo opadającej linii dachu, linia czupryny u większości pasażerów pozostaje niezakłócona. Lekką ciasnotę mogą odczuwać dopiero osoby o wzroście powyżej 195 cm.
Bagażnik jest nieco mniejszy niż w 308 SW, ale jego pojemność wynosi wciąż solidne 536 l. To jednak wartość „z gwiazdką” bowiem wybór wersji z nagłośnieniem FOCAL zmniejsza kufer do 508 l, a hybryda plug-in ucina jeszcze trochę objętości 471 l lub 454 l w wersji z lepszym audio.
Ile kosztuje Peugeot 408?
Cena Peugeota 408 w bazowej wersji to 143 000 zł. Niemało, ale gdy przewertujemy cennik mniejszego 308, okazuje się, że dopłata względem tożsamej wersji (Allure Pack, PureTech 130 S&S EAT8) wynosi 7200 zł. Czy warto? Moim zdaniem – tak. Większy rozstaw osi to nieco lepszy komfort jazdy, a przede wszystkim – więcej miejsca dla pasażerów. Bagażnik nadal powinien z łatwością pomieścić rodzinę na wyjazd, a dostęp do kufra jest ułatwiony – klapa otwiera się wysoko i wraz z szybą.
408, mimo nieco większych wymiarów nie zużywa wyraźnie więcej paliwa, a dynamika w mieście praktycznie się nie różni. Blisko 19-centymetrowy prześwit (większy niż w wielu SUV-ach klasy C) może się z kolei przydać, jeśli chcemy beztrosko atakować krawężniki czy zjechać czasem z asfaltowej drogi. Jak dla mnie – 408 jest pełne cech, które dobrze ze sobą grają i łączą się w bardzo ciekawą propozycję. Wracając w sferę marzeń – gdyby tak pod maskę trafił mocny, 2-litrowy diesel z napędem na obie osie… Albo w drugą stronę – uczciwy, 250-konny napęd elektryczny i akumulator o pojemności minimum 75 kWh? Tak czy inaczej – opcje silnikowe dostępne na obecną chwilę są po prostu przeciętne.
Peugeot 408 PureTech 130 S&S EAT8 - dane techniczne
Typ silnika: | R3 |
Paliwo: | benzyna |
Pojemność skokowa (cm3): | 1199 |
Liczba zaworów: | 12 |
Rodzaj wtrysku: | bezpośredni |
Moc maksymalna (KM): | 130 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm): | 230 przy 1750 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 210 |
Skrzynia biegów: | aut. 8-stopniowa |
Napęd: | na przednią oś |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km): | 6,0 |
Długość (mm): | 4687 |
Szerokość (mm): | 1848 |
Wysokość (mm): | 1478 |
Rozstaw osi (mm): | 2787 |
Prześwit (mm): | 188 |
Min. pojemność bagażnika (l): | 536 |
Masa własna (kg): | 1393 |