Japończycy pochłonięci rozwijaniem swoich hybryd chyba wreszcie się otrząsnęli! Już niebawem do Europy zawita pierwszy w pełni elektryczny SUV marki. Nowa Toyota bZ4X, w odróżnieniu od Lexusa UX300e, jest autem skonstruowanym od podstaw, co oznacza, że z nowoczesną platformą eTNGA jeszcze lepiej wykorzysta potencjał swoich baterii, na które klienci dostaną aż 10 lat gwarancji. Oto wszystko, co wiemy o nowym modelu!
W gamie modelowej japońskiej marki, która podbija światowe rynki niskoemisyjnymi modelami, pojawił się nowy zawodnik. Choć dla wielu może to być wielkim zaskoczeniem, nie jest to kolejna hybryda . Już niebawem na ulicach pojawi się Toyota bZ4X – w pełni elektryczny, przestronny SUV, który został zbudowany od podstaw na specjalnej platformie eTNGA. Co o niej wiemy?

Przestronna i nowoczesna
Toyoty bZ4X to elegancki, minimalistyczny SUV z z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami. Ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki, nisko poprowadzoną linię osi i duże koła (do 20-cali) umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Trzeba przyznać, że to atrakcyjny projekt i jak się okazuje, nie taki mały, bowiem bZ4X jest zauważalnie większa od RAV4.
Mierzy 4690 mm długości, 1860 mm szerokości i 1650 wysokości, a jej rozstaw osi to 2850 mm. Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną, 5-miejscową kabinę i 452-litrowy bagażnik. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Korzystanie z funkcji auta podczas jazdy przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.
Ponadto nowy model posiada najnowszy system multimedialny Toyoty z intuicyjnym 8-calowym lub nawet 12-calowym ekranem dotykowym Za pośrednictwem nowych multimediów kierowca może wchodzić w interakcje z samochodem za pomocą wzroku, dotyku i głosu. Udoskonalony system rozpoznawania głosu daje możliwość korzystania z nowego asystenta pokładowego, który pozwala głosowo sterować klimatyzacją, otwierać i zamykać okna czy korzystać z multimediów takich jak audio i nawigacja.

Nowa od A do Z
Toyota bZ4X to auto zaprojektowane od zera. W tym wydaniu inżynierowie zastosowali nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. W efekcie auto ma nisko położony środek ciężkości, jest lepiej wyważone oraz sztywniejsze, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie. Co więcej, daje to także więcej możliwości przy projektowaniu napędu. Toyota bZ4X będzie mogła mieć jeden silnik elektryczny z przodu (FWD) lub po jednym na każdej osi (AWD).
Będą dwa warianty
Wersja z napędem na przednią oś będzie wyposażona w motor elektryczny o mocy 204 KM i 265 Nm. Pozwoli jej to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i rozpędzić się do 160 km/h. Drugi wariant z napędem na wszystkie koła będzie miał łączną moc 217 KM i 336 Nm, co umożliwi osiągniecie pierwszej „setki” w 7,7 sekundy. Niezależnie od wersji, w podwoziu schowane będą litowo-jonowe akumulatory o pojemności 71,4 kWh, co ma pozwolić na przejechanie nawet 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Samochód będzie można naładować za pomocą szybkiego złącza bez narażania żywotności baterii. Producent deklaruje, że naładowanie Toyoty bZX4 od 0 do 80 proc. przy użyciu ładowarki o mocy 150 kW (CCS2) zajmie 30 minut.

Są pewni swego
Ponad 25-letnie doświadczenie w rozwoju technologii baterii do zelektryfikowanych pojazdów, pozwoliło stworzyć inżynierom Toyoty niezawodną baterię. Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością produkowanych przez siebie akumulatorów trakcyjnych, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym. Producent zapewnia, że nawet po 10 latach lub 240 tys. km przebiegu, pojemność baterii nie spadnie poniżej 90 proc. Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Model bZ4X został wyposażony w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji. Trzecia generacja Toyota Safety Sense to nowe systemy, udoskonalone funkcje oraz udoskonalony moduł kamer i radarów, co przekłada się na większy zasięg oraz większą skuteczność, a jednocześnie nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód na drodze
Toyota bZ4X – dane techniczne
Wersja | bZ4X (FWD) | bZ4X (AWD) |
---|---|---|
Łączna moc | 204 KM | 217 KM |
Moment obrotowy | 265 Nm | 336 Nm |
Bateria | 71,4 kWh | 71,4 kWh |
0-100 (s) | 8,4 | 7,7 |
Prędkość maks. | 160 km/h | 160 km/h |