Mercedes EQS SUV to kolejna propozycja niemieckiego producenta z segmentu aut elektrycznych. Na warszawskim Wilanowie fani wielkich i luksusowych SUV-ów już sięgają po portfele, a my mamy dla nich garść informacji.
Mercedes EQS SUV dostępny jest obecnie w czterech wariantach napędowych. Przyszli kierowcy do wyboru mają EQS 450+ i EQS 450 4MATIC, oba o mocy 360 KM, nowość EQS 500 4MATIC (449 KM) oraz topowe wydanie EQS 580 4MATIC (544 KM). Zasięg? Według cyklu WLTP, od 600 do 633 kilometrów, zależnie od wybranej konfiguracji.
Mercedes EQS SUV, jak można się spodziewać, ma całkiem sporo wspólnego z limuzyną EQS. Oprócz zbliżonych osiągów, wysokiego komfortu i podobnej stylistyki jest to np. rozstaw osi, który w obydwu elektryczno-luksusowych propozycjach marki wynosi 321 cm. Oczywiście reszta wymiarów podobna nie jest. EQS SUV jest o ponad 20 cm wyższy od EQS. Jego nadwozie mierzy 512,5 cm długości, 195,9 cm szerokości i 171,8 cm wysokości.
Standardowo EQS SUV ma dwa rzędy elektrycznie regulowanych siedzeń. Podczas konfigurowania mamy możliwość zdecydowania się na dwa dodatkowe miejsca w trzecim rzędzie, czyniąc nowego SUV-a 7-miejscowym. Jeżeli jednak pozostaniemy przy standardowym układzie 2-3 będziemy mieli do dyspozycji spory bagażnik, który według producenta pomieści cztery torby golfowe. To świetna informacja. Wybierając się na niedzielnego golfa z prezesami zaprzyjaźnionych firm, będzie można po nich podjechać i pojechać wspólnie jednym autem. Bo tak się chyba robi, prawda? Cztery osoby jadą jednym autem, a nie czterema?
Dobra, przejdźmy do liczb i ciekawostek
Napęd, baterie i zawieszenie:
- Moment obrotowy jest kontrolowany 10 000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. W wersji 4MATIC zapewnia to znacznie szybszą reakcję napędu i dostosowanie go do bieżących potrzeb niż w samochodach z mechanicznym układem 4×4.
- EQS SUV w standardzie wyposażony został w skrętną oś tylną, z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem nawet 4,5 stopnia. Jako opcja dostępna jest tylna oś skrętna z kątem skrętu kół zwiększonym do 10 stopni. Zmniejsza średnicę zawracania samochodu z 11,9 do 11,0 m.
- Silnik elektryczny przy tylnej osi – synchroniczny, z magnesami trwałymi – ma dwa uzwojenia po trzy fazy. Jego sześciofazowa konstrukcja sprawia, że jest szczególnie mocny. Maksymalnie osiąga 360 KM.
- Mercedes me Charge to jedna z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania. Dysponuje około 350 000 punktami ładowania w Europie (około 850 000 na świecie). Jest jednak szansa, że nie będziecie musieli z nich zbyt często korzystać. EQS SUV otrzymał akumulator litowo-jonowy o użytecznej pojemności 108,4 kWh. Nowa generacja akumulatorów reprezentuje istotny krok naprzód w zakresie zrównoważenia chemii ogniw: zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1. Zasięg EQS SUV to ponad 600 kilometrów.
- Szybkie ładowanie pozwala na ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 200 kW. W ciągu 15 minut pozwala to zgromadzić energię potrzebną na pokonanie do 250 km (w oparciu o zasięg WLTP).
Multimedia i wyposażenie
- Opcjonalny ekran MBUX Hyperscreen łączy ze sobą kilka wyświetlaczy w jeden imponujący, zakrzywiony pas ekranów o szerokości ponad 141 cm.
- Wspomniany wyżej duży szklany panel MBUX Hyperscreen jest wygięty w trzech wymiarach, w procesie formowania w temperaturze ok. 650° C. Proces ten pozwala uzyskać pozbawiony zniekształceń widok ekranu na całej szerokości wnętrza auta.
- EQS SUV może wydawać podczas jazdy interaktywny dźwięk. Reaguje on na kilkanaście parametrów, takich jak pozycja pedału gazu, prędkość jazdy czy siła rekuperacji. Wychodzi to zazwyczaj raczej komicznie, jedziemy w końcu autem elektrycznym.
- Każdy z opcjonalnych reflektorów DIGITAL LIGHT składa się z trzech niezwykle mocnych diod LED. Ich światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na jeden samochód. Pozwala to na dynamiczne wyświetlanie oświetlenia, dzięki któremu nie oślepiamy innych kierowców.
- Teraz ciekawostka dla fanów perfum. No.6 MOOD mimosa to nazwa zapachu skomponowanego specjalnie dla modelu EQS SUV. Jest to ziemisty zapach z nutą zmysłowości, oparty na aromacie gorzkiej czekolady. Numer 6 nawiązuje do pierwszych elektrycznych aut producenta, które pojawiły się w gamie modelowej w 1906 r., jako „Mercédès Electrique”.
- Wszystkie najważniejsze aplikacje systemu MBUX dostępne są w zerowej warstwie – użytkownik musi przewinąć 0 (słownie: zero) warstw menu.
- Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością dostępny jest w opcji. Wyświetla istotne informacje w trzech wymiarach, integrując je z rzeczywistą sytuacją na drodze i w otoczeniu. Powierzchnia wyświetlania head-upa ma przekątną 77 cali. Wirtualny kolorowy obraz wydaje się unosić w polu widzenia kierowcy, w odległości około 10 m od niego.
- Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air), to kolejny element opcjonalnego wyposażenia o nazwie ENERGIZING AIR CONTROL Plus. Ma on objętość blisko 10 litrów. Bardzo skutecznie oczyszcza powietrze z zewnątrz oddzielając nawet do 99,75% cząstek. Do neutralizacji zapachów używa się tu węgla aktywnego (około 600 gramów).
- Ekran dotykowy MBUX Hyperscreen został wyposażony w łącznie 12 siłowników. Jeśli palec dotknie pewnych miejsc, wywołują one odczuwalne wibracje dając użytkownikowi informację zwrotną.
- Wspólna powłoka z ochronnego szkła hiperekran MBUX Hyperscreen sprawia, że ekran jest wyjątkowo łatwy w czyszczeniu. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu glinu.
- 8 rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM oraz 46,4 GB przepustowości pamięci RAM na sekundę – to tylko niektóre z parametrów technicznych osprzętu MBUX Wartości imponujące – duża część czytających ten tekst osób ma przed sobą dużo słabszy komputer.
- Jasność hiperekranu MBUX Hyperscreen jest dynamiczna. Dostosowuje się do warunków otoczenia za pomocą danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej i czujnika światła.
- Ekran MBUX Hyperscreen można personalizować pod konkretnych użytkowników korzystając z maksymalnie 7 profili.
- „Hej Mercedes” obsługuje obecnie 27 języków z rozumieniem języka naturalnego (NLU).
Znamy ceny, kiedy spotkamy Mercedesa EQS SUV na drogach?
Cennik Mercedesa EQS SUV otwiera kwota 591 491 zł. Topowa wersja napędowa to z kolei wydatek minimum 736 991 zł. Doposażając ją we wszystkie możliwe dodatki i pakiety, jesteśmy w stanie przebić barierę 900 000 zł. Mercedesa EQS SUV można już zamawiać od kilku miesięcy, a pierwsze egzemplarze przemierzające europejskie drogi powinny pojawić się pod koniec bieżącego roku.