Mercedes-AMG w dwóch smakach. Nowy SL 63 i elektryczny EQS 53 zadebiutowały w Polsce

przez Jan Guss-Gasiński

W polskim „domu” AMG zostały pod koniec listopada zaprezentowane dwie nowości z rodziny AMG. Mają te same geny, zupełnie inne charaktery, ale jeden wspólny cel – podnosić adrenalinę! Pierwszym z nich jest Mercedes-EQS 53, elektryczny sportowiec z Affalterbach. Drugim zupełnie nowy Mercedes-AMG SL 63, rasowy roadster o wspaniałej historii. Co o nich wiemy?

Pod koniec listopada br. producent spod znaku trójramiennej gwiazdy zaprezentował w Gdańsku dwie nowości z rodziny AMG – nową generację legendarnego roadstera i pierwszego elektrycznego sportowca. Dlaczego właśnie tam? Ponieważ od ponad dwóch lat przy ul. Grunwaldzkiej funkcjonuje pierwszy w Europie i jeden z pięciu na całym świecie AMG Brand Center. To placówka w której eksponowane są najszybsze i najmocniejsze maszyny niemieckiej marki.

Salon nie powstał w tym miejscu przypadkiem, bowiem Polska jest jednym z najważniejszych rynków zbytu dla AMG. Od 2017 roku zajmujemy 4. miejsce w rankingu europejskim i 13. w rankingu światowym. W czołówce najchętniej wybieranych sportowców w Polsce są: Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe, Mercedes-AMG G 63 oraz Mercedes-AMG A 35.

nowe modele w mercedes amg brand center eqs 53 sl 19
Widząc taką facjatę w lusterku, inni kierowcy szybko zjadą z lewego pasa

Nowe wcielenie legendy

Nowy Mercedes-AMG SL to już szósta generacja legendarnego roadstera. Ten sportowy model zasłynął podbijając tory wyścigowe, a dziś lansuje się na bulwarach. W najnowszym wydaniu kabriolet łączący sport z luksusem powraca do korzeni i debiutuje z miękkim, materiałowym dachem. Po raz pierwszy natomiast SL nie pojawi się w cywilnej odmianie. Podobnie jak GT 4-Door Coupe, nowy SL został zaprojektowany od A do Z przez inżynierów dywizji AMG w Affalterbach. Z tego też tytułu pomiędzy wąskimi i groźnie spoglądającymi reflektorami znajduje się grill Panamericana.

Auto trafi do sprzedaży wiosną 2022 roku i będzie dostępne w dwóch wersjach – SL 55 i mocniejszej SL 63. W obydwu wariantach za napęd odpowiada 4-litrowy silnik V8 bitrubo, który w zależności od wariantu generuje 476 KM i 700 Nm (SL 55) lub 585 KM i 800 Nm (SL 65). Choć moc jest ogromna, prowadzenie auta nie będzie dla nikogo wielkim wyzwaniem, ponieważ po raz pierwszy auto otrzymało napęd 4MATIC+. Za przenoszenie momentu obrotowego na wszystkie koła odpowiada automatyczna skrzynia 9G-Tronic. W efekcie pierwsza „setka” pojawia się na zegarach kolejno w 3,9 i 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 295 km/h i 315 km/h.

nowe modele w mercedes amg brand center eqs 53 sl 1
Miękki dach składa się w 15 sekund, a ruchomy spojler potrafi się wychylić w 5 różnych pozycjach

Z najwyższej półki

Nowy SL to auto do bólu sportowe, o czym świadczy m.in. niski współczynnik oporu powietrza (0,31 Cx) i przygotowane na każde warunki zawieszenie AMG Active Ride Control. Ten rasowy sportowiec to wbrew pozorom także praktyczny i użyteczny samochód na co dzień. W kabinie zmieści się dwóch dorosłych i dwójka dzieci, a bagażnik jest w stanie pomieścić od 213 do 240 litrów. Jak przystało na Mercedesa, jest cyfrowy i wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a jak przystało na SL-a, materiały wykorzystane w kabinie są z najwyższej półki.

Przed kierowcą znajduje się cyfrowy wyświetlacz z trójwymiarowym wizjerem, który w zależności od potrzeb, wyświetla najważniejsze informacje. Do obsługi rozbudowanych multimediów MBUX (Mercedes-Benz User Experience) służy duży, dotykowy ekran, którego kąt pochylenia można regulować w zakresie od 12 do 32 stopni. System info-rozrywki można też obsługiwać za pomocą komendy „Hej Mercedes”. Po jej wypowiedzeniu odezwie się do nas asystent, który potrafi spełnić prawie wszystkie prośby. Do seryjnego wyposażenia należy również system Airscarf – w zagłówkach foteli znajdują się wyloty powietrza, które w upale dni schłodzą, a w gorące ogrzeją szyje pasażerów. Polskie ceny nie zostały jeszcze ogłoszone, ale już niebawem powinniśmy je poznać.

nowe modele w mercedes amg brand center eqs 53 sl 16
EQS 53 4MATIC+ może się ładować z mocą do 200 kW. W efekcie 20 minut pod ładowarką pozwoli przejechać 300 km

Elektryczne AMG

W towarzystwie wszystkich generacji Mercedesa SL zaprezentowany został również pierwszy elektryczny model spod znaku AMG. Nowy EQS 53+ 4MATIC to flagowy przedstawiciel bezemisyjnej rodzny EQ. Dalej luksusowa i oferująca sportowe osiągi limuzyna posiada potężny zespół napędowy, w którego skład wchodzą dwa silniki elektryczne (po jednym na każdej osi). W zależności od wariantu generują one moc 658 KM i 950 Nm lub 761 KM i 1020 Nm. Mocniejsza wersja potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, a akumulator o pojemności 107,8 kWh pozwala na przejechanie w cyklu mieszanym (WLTP) do 580 kilometrów.

Już w bazowej odmianie luksusowy sportowiec posiada zaprojektowane od podstaw zawieszenie pneumatyczne AMG Ride Control+. W efekcie ważący blisko 2,5 tony sedan prowadzi się pewnie, jak na auto sportowe przystało. Jednocześnie manewrowanie nim w ciasnych uliczkach ułatwia system skrętnej tylnej osi (do 9 stopni). Z kolei podczas szybszej jazdy emocji dostarcza system AMG Sound Experience. Podobnie jak w przypadku tego pierwszego, importer nie podzielił się jeszcze cenami. Bazując jednak na cenniku cywilnej odmiany (od 443 100 zł), jesteśmy pewni, że tanio nie będzie.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności