Mazda opracowała od podstaw nowy silnik Wankla, tylko po to, by zastosować go w elektrycznym samochodzie. Motor trafił pod maskę nowej Mazdy MX-30 R-EV, która formalnie jest hybrydą plug-in. Mazda ponownie nie zawiodła w kwestii tworzenia pokręconych rozwiązań. Oto wszystko, co wiemy o nowej odsłonie MX-30.
Mazda MX-30 to całkiem ciekawy elektryk, ale z pewnością nie należy do aut, które pomogą pozbyć się tzw. range anxiety czyli obawy przed niewielkim zasięgiem, znanej świeżo upieczonym kierowcom elektryków. Klienci, którym podoba się MX-30, ale chcieliby pojechać nią znacznie dalej niż do sąsiedniego województwa, będą teraz mieli do wyboru MX-30 R-EV. Nowa Mazda ma silnik elektryczny, silnik Wankla, niewielką baterię i 50-litrowy zbiornik paliwa. Pokręcone, zupełnie jak ruch tłoka w mazdowskiej jednostce.
Elektryk z Wanklem – Mazda MX-30 R-EV
Nowa Mazda jest nieco mocniejsza od wyłącznie elektrycznej odmiany. Silnik elektryczny, który przez 100% czasu odpowiada za napędzanie kół przedniej osi to 170-konna jednostka (MX-30 EV ma 143 KM), a silnik Wankla, który generuje prąd, rozwija 74 KM. Spalinowy motor o pojemności 830 ccm (na jednym ze zdjęć poniżej widać, jak mały jest jego blok) posila się benzyną z 50-litrowego baku, a bateria, która zapewnia zasięg 85 km na prądzie ma 17,8 kWh. Auto można ładować prądem przemiennym lub stałym, a na oficjalne dane dotyczące mocy ładowania oraz zużycia paliwa musimy jeszcze chwilę poczekać. Wankle zawsze cechowały się sporym apetytem – czasami nie tylko na benzynę. Jak będzie tym razem? Pojeździmy, zobaczymy.

Poza tym niewiele się zmieniło
Model zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Brukseli to Edition R, czyli wersja, która będzie dostępna w gamie Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV. Prezentowany samochód został wykończony lakierem Maroon Rouge Metallic, co jest nawiązaniem do barwy dachu pierwszego pojazdu osobowego Mazdy, R360 Coupe, jako unikalnym i charakterystycznym dla Mazdy kolorem dla zaakcentowania słupków i krawędzi dachu. Reszta nadwozia i wnętrze samochodu zostały utrzymane w czarnej kolorystyce. Edition R wyróżniają także elementy stylistyczne, takie jak emblemat w kształcie wirnika rotorowego (charakterystyczna figura trójkąta z lekko zaokrąglonymi bokami) wytłoczony w zagłówkach przednich foteli i zdobiący dywaniki podłogowe.

Znamy już cenę Mazdy MX-30 R-EV
Nowa wersja MX-30 dopiero co zadebiutowała, ale dealerzy za kilka dni (czyli 16 stycznia) zaczną przyjmować zamówienia na ten model. MX-30. Ceny samochodu w wersji Prime-Line zaczynają się od 161 100 zł, czyli identycznie, jak w porównywalnie wyposażonej Maździe MX-30 z napędem czysto elektrycznym. W skład standardowych elementów wyposażenia Mazdy MX-30 R-EV wchodzą m.in. reflektory LED, adaptacyjny tempomat, system nawigacji satelitarnej, czy aluminiowe felgi o średnicy 18 cali.










