Mierząca 5 metrów Kia EV9 będzie miała dużą, lub bardzo dużą baterię, a moment obrotowy będziemy mogli podnieść dokupując odpowiednią opcję w aplikacji. Znamy dane techniczne, osiągi i zasięg nowego, flagowego SUV-a Kii.
Nie tak dawno poznaliśmy Kię EV9 w finalnej, gotowej do produkcji odsłonie, ale producent pochwalił się parametrami auta dopiero teraz. Dane techniczne i osiągi nie są zaskakujące, a nasze przewidywania się sprawdziły. Duża bateria, duży zasięg i szereg nowinek, do których przyzwyczaili nas Koreańczycy. Czego możemy spodziewać się po 5-metrowym, elektrycznym SUV-ie?
Kia EV9 – wymiary
Pokaźne wymiary auta zapowiadają przestronne wnętrze. 5010 mm długości, 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości robią wrażenie, ale rozstaw osi 3100 mm to już w ogóle kosmos. Dla porównania, o 10 cm dłuższe BMW X7 ma rozstaw osi dłuższy zaledwie o 0,5 cm. Nic dziwnego, że w ofercie prawdopodobnie dostępne będą różne, sześcio i siedmioosobowe konfiguracje.
Ładowanie, zasięg i bateria
800-woltowa architektura robi swoje. Uzupełnienie energii ma się tu odbywać szybko, bo zaledwie 15-minutowe ładowanie ma pozwolić na przejechanie 238 km. Producent postawił na akumulatory o pojemności 76,1 kWh i 99,8 kWh, co teoretycznie, w wersji RWD Long Range ma zapewnić 541 km zasięgu. Jakie warianty silnikowe są przewidziane na ten moment?
Kia EV9 – moc i osiągi
Cennik auta otworzy wersja EV9 RWD Standard, która będzie napędzana 215-konnym silnikiem. W bazowej odmianie moment obrotowy wynosi 350 Nm, a przyspieszenie do setki trwa 8,2 s. Dla tych, którzy nie zamierzają kręcić się wokół komina, Kia przygotowała wariant EV9 RWD Long Range z 201-konnym silnikiem, ale większą baterią. To właśnie ta odmiana ma pozwolić na przejechanie 541 km na jednym ładowaniu. Przyspieszenie do setki zajmuje tej wersji najwięcej, bo aż 9,4 s.
Na szczycie gamy stanie EV9 AWD z dwoma silnikami elektrycznymi, które generują łącznie 380 KM i 600 Nm, rozpędzając auto do 100 km/h w czasie 6 sekund. Z tym momentem obrotowym można jeszcze „podziałać”, kupując opcję Boost. Prawdopodobnie będzie się to dało zrobić w momencie konfigurowania auta lub później, z poziomu sklepu Kia Connect Store. Efekt takiego cyfrowego chip tuningu to dodatkowe 100 Nm i skrócenie czasu przyspieszenia do setki z 6 do 5,3 s.
Garść nowych technologii
Jak przystało na futurystyczną nowość, Kia EV9 będzie pełna czujników, kamer i lidarów. Ma to pozwolić na jazdę autonomiczną poziomu trzeciego, przynajmniej na wybranych rynkach. System Highway Driving Pilot ma pojawić się w ofercie z czasem i zwolnić kierowcę z większości zadań podczas jazdy autostradowej. Wszystkie systemy wsparcia kierowcy, które znamy z dotychczasowych modeli Kii i Hyundaia, znajdą się również tutaj, a wiele z opcji będzie można dokupić później, na życzenie. Standardem są oczywiście aktualizacje over-the-air.
Na ceny Kii EV9 trzeba jeszcze poczekać
Nowy model zapowiada się bardzo interesująco, ale nim trafi do polskiej oferty, minie jeszcze kilka chwil. Niebawem powinniśmy jednak poznać polski cennik auta. Z pewnością nie będzie tanio. Cena mniejszej Kii EV6 startuje z poziomu 209 900 zł, a w topowej wersji EV6 GT wynosi 399 900 zł.