Co prezentuje się na targach elektroniki? Wiadomo, że samochody, maszyny rolnicze i opony. Wśród wystawców na CES 2023 w Las Vegas nie zabrakło również firmy Goodyear, która pokazała oponę wykonaną w 90% z materiałów odnawialnych oraz pochodzących z odzysku.
Sporo się dzieje w branży oponiarskiej. Producenci ogumienia nie próżnują i coraz śmielej sięgają po odnawialne materiały i surowce pochodzące z odzysku. Na targach elektroniki CES 2023 w Las Vegas doczekaliśmy się wielu motoryzacyjnych premier, a wśród nich znalazła się również nowa opona firmy Goodyear. Dopuszczone do ruchu drogowego, przyjazne dla środowiska ogumienie ma zmniejszyć ślad węglowy i przynieść oszczędność paliwa.
Goodyear prezentuje najbardziej ekologiczną oponę w swojej historii
Amerykanie nie zasypiają gruszek w popiele – rok temu chwalili się oponą złożoną w 70% z materiałów zrównoważonych, a na 2023 postanowili podbić stawkę i zaprezentować ogumienie składające się aż w 90% z przetworzonych śmieci, lub przynajmniej nadającej się do przetworzenia. Skład takiej oponki brzmi pysznie. Mamy tu olej sojowy pochodzący z nadwyżek przy produkcji zwierzęcych pasz czy unikalną odmianę krzemionki, która stanowi produkt uboczny z przetwarzania ryżu. Ponadto, producent zastosował cztery rodzaje sadzy, pozyskanej w nowej, bardziej przyjaznej dla środowiska technologii, poliester uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek czy bio-odnawialne żywice z drzewa sosnowego, które zastępują żywice ropopochodne.
Wszystko w trosce o środowisko
Widać jak na dłoni, że opony ze śmieci mają zmniejszać ślad węglowy, licować z wizerunkiem marki, która dba o środowisko, a także przyczyniać się do zmniejszenia zużycia paliwa (lub bardziej energii, bo nowe, ekologiczne opony z pewnością są opracowywane z myślą o autach elektrycznych). Goodyear do 2030 roku planuje stworzyć drogową oponę wykonaną w 100% z materiałów przyjaznych dla środowiska i wszystko to w imię lepszej przyszłości.
Inicjatywy ekologiczne, ogólnie rzecz biorąc, są cenne i potrzebne. Nam pozostaje trzymać kciuki, że zmniejszanie śladu węglowego nie odbędzie się kosztem wydłużania drogi hamowania, bo choć współczesne samochody chronią pasażerów lepiej niż kiedykolwiek, potrafią same hamować i unikać kolizji, to wciąż opona pozostaje kluczowym podzespołem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo. Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy, lepsza trakcja, mniejsza podatność na aquaplaning i dobra trwałość opon to aspekty jeszcze ważniejsze niż ekologia. W przeszłości, eko-opony różnych producentów dały się już poznać jako konstrukcje co najwyżej przeciętne pod względem oferowanych właściwości. Dopuszczenie nowej opony Goodyear do ruchu drogowego jest jednak dobrą prognozą – jak informuje producent, nowa konstrukcja przeszła wszystkie obowiązujące testy regulacyjne i spełnia prawnie wymagane normy bezpieczeństwa.