System DRIVE PILOT zgodny z prawem. Autonomiczne Mercedesy wyjadą na drogi

przez Jan Guss-Gasiński

Mercedes-Benz jako pierwsza firma motoryzacyjna na świecie spełniła surowe wymogi prawne normy UN-R157. Oznacza to, że już w pierwszej połowie 2022 roku klienci będą mogli wyjechać z salonu flagową Klasę S lub elektrycznym EQS z funkcją DRIVE PILOT – systemem umożliwiającym jazdę zautomatyzowaną na poziomie 3. Jak to działa?

Mercedes-Benz jest pierwszą marką motoryzacyjną na świecie, której Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego dał zielone światło na korzystanie z systemu DRIVE PILOT umożliwiającego jazdę zautomatyzowaną na poziomie 3. Przepisy homologacyjne pozwalające certyfikować taki system weszły w życie dopiero na początku 2021 r. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy szybko skorzystała z tej okazji i jako pierwszy producent na świecie spełnił surowe wymogi normy UN-R157. Pierwsze samochody z tym systemem pojawią się na drogach w pierwszej połowie 2022 roku.

mercedes benz drive pilot5
Nawet jeśli szeryf GLS-em zajedzie ci drogę, DRIVE PILOT zareaguje w porę

DRIVE PILOT – jak to działa?

System DRIVE PILOT jest w stanie przejąć prowadzenie samochodu na odpowiednich odcinkach autostrad oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu, początkowo do dozwolonej prawem prędkości 60 km/h. Gdy kierowca aktywuje DRIVE PILOT, system zaczyna kontrolować prędkość i odległość od innych pojazdów i obiektów, a jednocześnie utrzymuje samochód na pasie, uwzględniając profil trasy, ewentualne zdarzenia oraz znaki drogowe. System wie również jak się zachować podczas nieoczekiwanych sytuacji drogowych.

Widzi więcej od kierowcy

Całość bazuje na czujnikach otoczenia pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, ale zawiera też dodatkowe czujniki Należą do nich lidar, a także kamera w tylnej szybie i mikrofony, służące m.in. do wykrywania niebieskich świateł oraz innych specjalnych sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, a także czujnik wilgoci w nadkolu. Oprócz danych z czujników DRIVE PILOT otrzymuje informacje o geometrii drogi, profilu trasy, znakach drogowych i nietypowych zdarzeniach drogowych (np. wypadki lub roboty drogowe) z cyfrowej mapy HD.

mercedes benz drive pilot1
Samochody jadą, a kierowca bawi się na tablecie. Wszystko zgodne z prawem

Zareaguje, jeśli odpłyniesz

Jeśli kierowca nie przejmie kontroli nawet po coraz pilniejszych wezwaniach lub upłynięciu określonego czasu, np. w sytuacji zasłabnięcia, system w kontrolowany sposób i z odpowiednim opóźnieniem wyhamuje pojazd do zera. Zaraz po kompletnym zatrzymaniu włączą się światła awaryjne i nawiązane zostanie połączenie alarmowe z centrum obsługi Mercedes-Benz. Drzwi i szyby zostaną odryglowywane, aby ułatwić dostęp do wnętrza osobom udzielającym pierwszej pomocy.

DRIVE PILOT – Niemcy, USA i Chiny

Na samym początku ta technologia będzie dostępna w flagowej Klasie S i elektrycznym EQS. Z systemu DRIVE PILOT klienci będą mogli skorzystać na 13 191 kilometrach niemieckich autostrad, jednak producent prowadzi już także zakrojone jazdy testowe, aby w następnej kolejności umożliwić to kierowcom w USA i Chinach. Czy doczekamy się tej technologii w Polsce? Obawiam się, że na to jeszcze trochę poczekamy.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności