Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS to nowy flagowy wariant w rodzinie 718, który już na „dzień dobry” zdobył tytuł króla w gamie kompaktowych aut z centralnie umieszczonym silnikiem. Wyczynowa wersja napędzana 6-cylindrowym wolnossakiem z modelu 911 GT3 czerpie garściami rozwiązań najlepszych wyścigowych modeli marki.
Począwszy od tego, że nowe Porsche Cayman 718 GT4 RS jest napędzane zapożyczonym z wyścigowego 911 GT3 Cup oraz seryjnego 911 GT3 6-cylindrowym silnikiem, który „wkręca” się do 9000 obr./min. i generuje 500 KM oraz 450 Nm, auto jest także znacznie lżejsze i szybsze od zaprezentowanego w ubiegłym roku 718 Cayman GT4. Względem tego modelu jest również o 80 KM mocniejsze, generuje 20 Nm więcej i waży 35 kg mniej (1415 kg). To wszystko pozwoliło już na „dzień dobry” zdobyć tytuł króla „zielonego piekła” w klasie kompaktowych sportowców z silnikiem zamontowanym centralnie. Czas okrążenia północnej pętli toru Nürburgring jest o ponad 23 s krótszy, niż w przypadku Porsche 718 Cayman GT4.
Szybszy i lżejszy
Jak każde Porsche z rodziny RS, rasowe wcielenie Caymana występuje wyłącznie z 7-biegową przekładnią PDK. Sportowo zestrojona przekładnia stanowi podstawę niesamowitych przyspieszeń wersji GT4 RS. Bez ingerencji kierowcy potrafi przyspieszyć do pierwszej „setki” w 3,4 sekundy (GT4 z PDK: 3,9 sekundy) i rozpędzić auto do 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h). Kluczową rolę odgrywa tu także niższa masa. Z pełnym bakiem paliwa i bez kierowcy GT4 RS waży zaledwie 1415 kg – to o 35 kg mniej niż 718 GT4 ze skrzynią PDK. Wagę zredukowano dzięki zastosowaniu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), takich jak maska oraz przednie błotniki. Dodatkowych kilogramów udało się pozbyć wykorzystując lżejsze wykładziny i oszczędzając na materiałach izolacyjnych.
Urodzony na torze
Lepsze osiągi to również zasługa zmodyfikowanego podwozia i dopracowanej aerodynamiki. Inżynierowie zastosowali tu przeguby kulowe, które ściśle „wiążą” podwozie z nadwoziem, co bezpośrednio przełożyło się na precyzyjniejsze i bardziej bezpośrednie prowadzenie. Gotowe do jazdy torowej podwozie wyróżniają m.in. specyficzna dla odmiany RS konfiguracja amortyzatorów oraz zmodyfikowane nastawy sprężyn i stabilizatorów. Na stałe zamocowane skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja” i aluminiowymi wspornikami, generuje w dedykowanym do jazdy torowej trybie Performance o ok. 25 proc. większy docisk niż wariant GT4. Hardkorowa odsłona Caymana ma o 30 mm mniejszy prześwit (w porównaniu z 718 Cayman), otwory wentylacyjne w przednich nadkolach, aerodynamicznie zoptymalizowaną osłonę podwozia wraz z tylnym dyfuzorem, przedni dyfuzor z kilkoma stopniami regulacji oraz nowy przedni spojler z opływowymi bocznymi „łopatkami”.
Opcjonalny pakiet Weissach
Rasowego charakteru GT4 RS dodaje opcjonalny pakiet Weissach, w którego skład wchodzi przednia pokrywa, wloty powietrza procesowego, wloty powietrza chłodzącego, osłona modułu układu dolotowego, górne elementy obudowy lusterek bocznych oraz tylny spojler wykonane z włókna węglowego. Jakby tego było mało, w pakiecie otrzymujemy tytanowe końcówki układu wydechowego oraz tytanową klatkę bezpieczeństwa zamontowaną w tylnej części kabiny. Wisienką na torcie jest górna sekcja deski rozdzielczej wykończona materiałem Race-Tex oraz duże logo Porsche na tylnej szybie. Za dodatkową dopłatą zamiast 20-calowych kutych obręczy klienci mogą otrzymać 20-calowe kute felgi wykonane z magnezu.
Porsche Cayman 718 GT4 RS – ceny w Polsce
Nowe Porsche Cayman 718 GT4 RS zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Los Angeles wraz z wyścigowym Cayman 718 GT4 RS Clubsport, startuje w polskiej ofercie od 731 tys. złotych. Zgodnie z informacjami w komunikacie importera, dostawy mają rozpocząć się jeszcze w grudniu bieżącego roku.