Nie wszyscy jeszcze pewnie zauważyliście, ale od połowy ubiegłego roku Dacia ma zupełnie nowe logo i identyfikuje się z nowymi barwami. Rumuńska marka postanowiła na dobre zmienić swój wizerunek, by oderwać od siebie łatkę taniego i nudnego producenta. Jak widać po wynikach sprzedażowych za 2022 rok, rebranding, nowa komunikacja oraz najlepszy stosunek ceny do jakości, przyniosły bardzo zadowalające efekty – również w Polsce!
Gdy rumuńska Dacia weszła w 2004 roku na rynek z modelem Logan, była obiektem drwin i żartów. Budżetowa, nijaka i jeszcze niżej w hierarchii od już całkiem tanio wykonanego Renault? Niewielu patrzyło na nią przychylnie, ale jak się okazało, właśnie takich aut potrzebowali ludzie – tanich, które niskim kosztem i bez większego trudu zawiozą ich z punktu A do punktu B. W tej niszy Dacia odnalazła się znakomicie, bo co by nie mówić, stosunek ceny do jakości jest świetny. Od pojawienia się na rynku marka odnotowuje praktycznie tylko wzrosty sprzedaży. Pierwszy spadek pojawił się wraz z pandemią, ale z tego dołka producent powoli już wychodzi.
Dacia z każdym rokiem sprzedaje się coraz lepiej
Od 2004 roku, czyli od czasów wejścia w struktury Renault, Dacia sprzedała na świecie 8 milionów samochodów. W ubiegłym roku do klientów dostarczono prawie 574 tys. egzemplarzy, poprawiając wynik z 2021 roku o 6,8 procent. Tym samym rumuńska marka odnotowała wzrost sprzedaży w Europie o 15,4 proc., jednak ogólny udział w rynku spadł o 4 proc. Zauważono także, że samochody marki Dacia są coraz częściej wybierane przez klienta indywidualnego. W 2021 roku udział ten wynosił 6,2 proc., a w ubiegłym roku wzrósł już do 7,6 proc.
Dacia jest bestsellerem wśród klientów indywidualnych
Dacia Sandero to najchętniej wybierane auto przez klientów indywidualnych w Europie. Tuż za nim plasuje się Duster, który jest przy okazji najchętniej wybieranym SUV-em na Starym Kontynencie wśród klientów indywidualnych. Natomiast Dacia Jogger to drugi najczęściej wybierane przez Kowalskich auto w segmencie C. Wyróżniona została również Dacia Spring, jako trzeci najczęściej kupowany elektryk w Europie przez osoby prywatne.
Jak rumuńska marka radzi sobie w Polsce?
Dacia na polskim rynku radzi sobie naprawdę nieźle. W TOP10 najczęściej rejestrowanych aut w 2022 roku zajmuje 8. miejsce tuż przed Audi oraz Fordem. Tak wysokie miejsce wywalczył dla niej Duster, który jest czwartym najczęściej kupowanym autem i drugim najczęściej wybieranym SUV-em segmentu C w Polsce. W ubiegłym roku zarejestrowano u nas 419 765 samochodów, wśród których 20 739 nosiło logo rumuńskiej marki. Udział w rynku wyniósł (4,9 proc, czyli +0,5 p).
Rosnące zainteresowanie autami marki Dacia wynika przede wszystkim z dużej dostępności samochodów, niskich cen i ciekawej gamy silnikowej. Dacia to jedna z niewielu marek, która oferuje fabryczne instalacje gazowe. Przykładowo Sandero ze 100-konnym silnikiem wyposażonym w LPG potrafi na pełnych zbiornikach przejechać ponad 1000 km. Zbliżonym zasięgiem może się pochwalić także najtańszy, 7-osobowy samochód na świecie, czyli Dacia Jogger.