Dla wielu koncernów rok 2022 był bardzo ciężki. Przez kryzys, inflacje oraz skutki pandemii, wielu producentów nie mogło wyprodukować i dostarczyć tylu aut, ile zakładano. Problem ten nie dotknął wielu marek luksusowych, a także Cupry, która w ubiegłym roku odnotowała blisko dwukrotny wzrost sprzedaży. Niestety, spokrewniony z nią Seat sprzedał prawie o połowę mniej. Które modele hiszpańskich marek były najchętniej wybierane przez klientów? Raczej nikt nie będzie zaskoczony.
W minionym roku deficyt części i półprzewodników był ogromnym zmartwieniem wielu producentów. Przez inflacje, kryzys i skutki pandemii większość marek samochodowych (i nie tylko) odnotowało mniejszy lub większy spadek sprzedaży. Po podsumowaniu wyników za zeszły rok w wielu firmach z pewnością panuje grobowa cisza, ale nie Barcelonie.
Cupra świętuje, Seat odwrotnie
Cupra rok 2022 zamyka z rekordowym wynikiem ponad 150 tys. sprzedanych aut. W ubiegłym roku hiszpańska submarka, w porównaniu do roku 2021, odnotowała gigantyczny wzrost sprzedaży (+92,7 proc. r/r.). Niestety, tak dobrym wynikiem nie może pochwalić się Seat, który w minionym roku, względem roku 2021, odnotował ogromny spadek sprzedaży (- 40.5 proc. r/r.).
Sprzedali mniej, ale z wyników są bardzo zadowoleni
W 2022 roku firma Seat S.A. (czyli Seat i Cupra) dostarczyły do klientów łącznie 385 600 pojazdów, co porównaniu 470 500 dostarczonych w roku 2021, stanowi spadek na poziomie 18,1 proc. Ostatecznie wszyscy są zadowoleni, bowiem Cupra osiągając taki wynik, zbudowała sobie bardzo silną pozycję na rynku i jednocześnie stała się najszybciej rozwijającą marką motoryzacyjną w Europie. Nic się jednak nie dzieje przez przypadek. Jak dowiadujemy się z oficjalnego komunikatu, od samego początku priorytetem było zwiększenie produkcji aut Cupry.
Zainteresowanie Cuprą rośnie na całym świecie
W 2022 roku największy wzrost zainteresowaniem autami marki Cupra w krajach Starego Kontynentu odnotowano w Hiszpanii (13 600 aut, +23,9 proc. r/r.), Niemczech (58 400 aut, +89,9 proc. r/r.), Wielkiej Brytanii (14 400 aut, +87,4 proc. r/r.), Włoszech (11 300 400 aut, +83,9 proc. r/r.), Francji (7600 aut, +86,5 proc. r/r.), Austrii (5400 aut, +157,6 proc. r/r.), Szwajcarii (5000 aut, +38,3 proc. r/r.).
Hiszpańska marka rozkochała w sobie także klientów z innych rynków. Przykładowo w Meksyku dostarczono do klientów 4300 pojazdów (+120 proc. r/r.). Rekordowy wzrost sprzedaży zainteresowano z kolei w Turcji, gdzie w ubiegłym roku sprzedano 2800 samochodów, czyli aż o prawie 880 proc. więcej w porównaniu do zeszłego roku. Trzecie miejsce zajmuje Izrael z wynikiem 2700 dostarczonych aut (+138,8 proc. r/r.).
Hiszpańskie bestsellery to Cupra Formentor i Seat Arona
Podobnie jak w roku 2021, najchętniej wybieranym autem marki Cupra w 2022 roku był rzecz jasna Formentor. Podniesiony kompakt sprzedał się w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8 proc. sprzedaży całej marki oraz ponad jedna czwarta wyników całościowych firmy Seat S.A. Drugie miejsce zaklepała sobie elektryczna Cupra Born, spokrewniona mocno z Volkswagenem ID.3. Po pierwszym roku na rynku bezemisyjna Cupra sprzedała się w liczbie 31 400 sztuk.
W gamie Seata natomiast oczywistym bestsellerem pozostaje Seat Arona z wynikiem 71 000 egzemplarzy (-33,5 proc. r/r.). Na drugim miejscu uplasował się Seat Ibiza z 51 300 dostarczonymi samochodami (-46,4 proc. r/r.), zaś na trzecim miejscu wylądował Seat Leon z wynikiem 41 500 sprzedanych aut (-47,3 proc. r/r.).
Globalna produkcja firmy w 2022 roku wyniosła 478 954 samochody, co względem roku 2021 jest wynikiem o 1,1 proc. gorszym. Z powodu niedoboru części i półprzewodników w roku ubiegłym produkcja w hiszpańskim zakładzie w Martorell spadła o 4,8 proc. do 366 764 pojazdów.
Co nas czeka w 2023 roku?
Hiszpanie spodziewają się premiery zupełnie nowego, elektrycznego modelu Cupra Tavascan. Samochód będzie spokrewniony technologicznie z takimi modelami jak ID.4 czy ID.5. W połowie ubiegłego roku przedstawiciele marki zapowiedzieli też lifting gamy modelowej oraz inne nowości tj. dużego SUV-a o nazwie Terramar oraz małego, rasowego mieszczucha o nazwie UrbanRebel.
Seat natomiast zamierza się skupić na rozwoju mikromobilności. W tym roku zadebiutują m.in. dwa skutery elektryczne tj. Seat MÓ 125 Performance i najnowsza wersja MÓ 50. W tym roku hiszpańska firma będzie również obchodzić 30-lecie swojej fabryki w Martorell. Z tej okazji zapowiada pełną elektryfikację gamy modelowej.