Wystrzeli spod świateł i poleci bokiem. Znamy polskie ceny Cupry Formentor VZ5

przez Jan Guss-Gasiński

Limitowana do 7000 egzemplarzy Cupra Formentor VZ5 jest już dostępna na polskim rynku. Sportowy CUV z Hiszpanii ma mocny 5-cylindrowy silnik, bardzo bogate wyposażenie i potrafi polecieć bokiem. Zajrzeliśmy do cennika i mocno się zdziwiliśmy – jest drożej niż w Audi!

Polski importer marki Cupra przedstawił oficjalny cennik nowego, najmocniejszego wariantu Formentora. Wariant o oznaczeniu VZ5 to wyjątkowa wersja hiszpańskiego CUV-a, bowiem pod jej maską pracuje 5-cylindrowy silnik TSI o mocy 390 KM i 480 Nm. Jednostka ta w połączeniu z szybką skrzynią automatyczną DSG7 i napędem na wszystkie koła, potrafi katapultować sportowego crossovera do pierwszej „setki” w 4,2 sekundy oraz rozpędzić się do 250 km/h. W efekcie w sprincie od 0 do 100 km/h Formentor VZ5 jest szybszy od spokrewnionego Golfa R (4,7 s.) i Audi RS Q3 (4,5 s.).

7
Nowa Cupra Formentor VZ5 w unikalnym kolorze Taiga Grey

Gotowa na wszystko

Osiągi robią wrażenie, jednak to nie wszystkie mocne strony Cupry Formentor VZ5. Limitowany do 7000 egzemplarzy wariant już w standardzie posiada adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control), progresywne wspomaganie kierownicy i inteligentny napęd na wszystkie koła, który jest w stanie rozłożyć moment obrotowy nie tylko między tylną a przednią osią, ale również między lewymi i prawymi kołami kołami. Przekłada się to na większą przyczepność i stabilność podczas dynamicznej jazdy, ale również daje możliwość na latanie bokiem. To pierwsze auto spod znaku Cupry, w którym debiutuje tryb Drift. Na tym nie koniec, ponieważ za 20-calowymi, miedzianymi felgami znalazło się miejsce na 6-tłoczkowe zaciski hamulcowe Akebono.

9
Charakterystycznym elementem wariantu VZ5 są cztery miedziane rury wydechowe

Hiszpański temperament

Cupra Formentor VZ5 nie różni się znacząco od innych wariantów, jednak jako jedyna została ozdobiona karbonowymi dokładkami. W tym wydaniu Formentora włókno węglowe znajdziemy na przednim splitterze oraz dyfuzorze tylnego zderzaka. Topowa odmiana jest także opcjonalnie wzbogacona o czarny grill w kolorze Sport Black Matt.

Drogo i na bogato

Ceny limitowanej wersji VZ5 startują w Polsce od 312 tys. złotych. To o ponad 100 tys. złotych więcej niż trzeba zapłacić za niewiele wolniejszy, 310-konny wariant VZ (209 700 zł) oraz o blisko 15 tys. więcej, niż trzeba wyłożyć na Audi RS Q3 (296 900 zł). Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło. Już w przysłowiowej „bazie” dostajemy kompletnie wyposażone auto z licznymi systemami bezpieczeństwa (Side and Exit Assist, Travel Assist, Lane Assist i Emergency Assist), kamerami 360 stopni, adaptacyjnym zawieszeniem DCC i aktywnym tempomatem ACC (Adaptive Cruise Control). W gruncie rzeczy za dopłatą klienci mogą wybrać jedynie lakier (w 2022 roku powstanie 999 sztuk w kolorze Taiga Grey) oraz skórzany pakiet wykończenia wnętrza (od 5140 do 10 378 zł).

2
Kubełkowe fotele Cupra Performance świetnie pasują do charakteru Formentora VZ5

Kiedy na drogach?

Cuprę Formentor VZ5 można już zamawiać we wszystkich salonach marki w Polsce. Producent zakłada, że wyprodukowanych zostanie jedynie 7000 egzemplarzy. Możemy się spodziewać, że pierwsze samochody pojawią się na drogach jeszcze przed wakacjami przyszłego roku. Ze względu na aktualne problemy z dostępnością części i mikroprocesorów, wyprodukowanie oraz dostarczenie auta pod drzwi klienta może zająć nawet do 5 miesięcy. Z cennikiem zapoznasz się TUTAJ.

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności